fbpx

Ingatlan adásvétel ügyvéd segítségével

Egy ingatlan megvásárlása első ránézésre talán egyszerűnek tűnik. A vevő fizet, az eladó örül, a tulajdoni lapon bejegyzik a változást. Mindez a gyakorlatban persze egészen másképp néz ki. Számtalan tényező bonyolíthatja a helyzetet, és a jogszabályok is rengeteg kötelezettséget írnak elő. Egyebek mellett azt is, hogy az adásvételben ügyvéd is közreműködjön.

A szerződés ügyvédi ellenjegyzése például elengedhetetlen, de nemcsak a kötelezettség miatt érdemes felkészült jogászt bevonnod a folyamatba. Egy szakember segít elkerülni a buktatókat, és gördülékenyebbé, gyorsabbá teszi az amúgy hosszadalmas eljárást. Cikkünkből megtudhatod, pontosan miben tud segíteni egy ügyvéd, ha ingatlan adásvételi szerződésre kerül sor.

Az ügyvéd szerepe az adásvételi szerződésekben

Az ellenjegyzést már említettük, fontosságát pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az ügyvéd ezzel tanúsítja, hogy a szerződés tartalma minden tekintetben megfelel a jogszabályoknak, emellett a vevő és az eladó aláírását is hitelesíti. A földhivatal mindezt szigorúan megköveteli: ellenjegyzés nélkül nem készítik el az ingatlannyilvántartási bejegyzést. Vagyis a tulajdoni lapra nem kerül fel a változás, enélkül pedig a vevőből nem lesz tulajdonos.

Az adásvételi szerződés szerkesztése és ellenjegyzése tehát az ügyvéd feladata, hiszen az ő szakértelme garantálja, hogy mindkét fél jogai maximálisan érvényesüljenek. Az ellenjegyzés azt is szavatolja, hogy a dokumentum a felek kinyilvánított akaratának is megfelel. Ehhez elengedhetetlen, hogy az ügyvéd ellenőrizze az érintettek személyazonosságát. Ebben nemcsak az eladó és a vevő, hanem például az esetleges haszonélvezők is beletartoznak.

Mielőtt magára a szerződés megírására sor kerülne, az ügyvédnek egyéb kötelezettségei is vannak. Elsősorban az adatgyűjtés: beszerzi a kulcsfontosságú információkat a felekről, magáról az ingatlanról, a fizetési konstrukcióról és az adásvétel egyéb feltételeiről. Ingatlan adásvételnél a pénzügyek igencsak bonyolultak lehetnek, egy jogász pedig ebben is kompetens szakmai segítséget tud nyújtani.

Hazánkban az a szokás alakult ki, hogy a vevő feladata az ügyvéd felkérése, és neki kell fizetnie az ügyvédi munkadíjat is. Sokan éppen ezért azt gondolják, hogy mindezt törvény írja elő. Valójában erről szó sincs, mindez valóban csak egy szokáson alapuló eljárásrend. Törvény nem tesz említést arról, hogy kinek a kötelessége szakembert bevonni az adásvételi ügyletbe, ez csakis a két fél megállapodásán múlik.

Bárki „hozza” is azonban az ügyvédet, a megbízott jogász mindkét felet képviseli a folyamatban. Mindez azért nem meglepő, mert egy ingatlan adásvétel esetében nem jogvitáról vagy peres ügyről van szó, hanem egy kölcsönös megállapodásról és szerződéskötésről. Az ügyvéd feladata tehát az, hogy mindkét fél tisztában legyen a jogaival, kötelességeivel, és persze az, hogy az eljárás zökkenőmentesen a jogszabályoknak megfelelően történjen.

Ha eladóként veszel részt az adásvételben, és a vevő által megbízott ügyvédet vonjátok be az ingatlan megvásárlásába, akkor is jogod van saját jogi képviselőt megbízni. Teljesen érthető, ha olyan szakembert szeretnél magad mellett egy ilyen nagy elköteleződés során, akiben maximálisan megbízol. Éppen ezért lehetőséged van egy másik ügyvéddel konzultálni, átnézetni vele a szerződést vagy éppen bevonni a tárgyalásokba. Az ő munkadíját természetesen neked kell állnod.

Az ingatlan adásvétel a gyakorlatban

Mindez tehát a jogi és elméleti háttér, de biztos érdekel, hogy néz ki az adásvétel a valóságban. A folyamat természetesen azzal kezdődik, hogy megegyezel az eladóval vagy a vevőddel a vételárról, a fizetési konstrukcióról és a birtokbaadás menetéről. Ezután jöhet az ügyvéd és az adásvételi szerződés megírása, innentől pedig biztos kezekben vagy, hiszen az ügyvéd folyamatosan tájékoztatni fog a következő lépésekről.

Egyebek mellett arról, hogy mikor milyen fizetési kötelezettségeid vannak. A tulajdoni lap elengedhetetlen az adásvételhez, ugyanis az eladó ezzel tudja igazolni, hogy az érintett ingatlan valóban az ő tulajdona.  Ennek a költségeit általában az ügyvédi munkadíjjal együtt a vevő viseli, de megállapodhattok abban is, hogy az eladó téríti meg a tulajdoni lapok díjat.

hiteles papíralapú másolatért jelenleg 6250 forintot kér a földhivatal, míg nem hiteles másolatért 1000 Ft-ot kell befizetned. Míg korábban csak személyesen, az illetékes földhivatal irodájában tudtad kikérni a tulajdoni lapot, ma már ügyfélkapun keresztül is intézkedhetsz, bankkártyás fizetéssel összekapcsolva, így jobban is jársz, mert az e-hiteles tulajdoni lap lekérésének díja csak 3600 forint. A földhivatali bejegyzés sincs ingyen, ezt azonban minden esetben a vevő fizeti. Mértéke a változással érintett ingatlanonként 6600 forint

2009 óta kötelező az energetikai tanúsítvány megléte minden ingatlan adásvételnél. Ezt a tételt az eladó állja, sőt az ő feladata a szakember felkérése a dokumentum elkészítéséhez (új építésű ingatlannál ugyanakkor az építtető gondoskodik energetikai tanúsítványról). A 10 évig érvényes igazolás ára változó, hiszen piaci alapon működő szakemberek készítik. Jellemzően pár tízezer forintot számláznak egy tanúsítvány elkészítéséért.

Ha minden flottul ment, és megtörtént az adásvétel, a vevő tulajdonjogát a földhivatal bejegyezte, a NAV kopogtat az eladó és a vevő ajtaján.Előbbinek – amennyiben az ingatlan szerzése és eladása között 5 év még nem telt el – személyi jövedelemadót kell fizetnie, míg utóbbi vagyonszerzési illetékről kap fizetési meghagyást az adóhatóságtól.

Az adó kapcsán egyszerű a matek: a személyi jövedelemadóval megegyező 15%-ot szükséges az államnak utalni, amit az eladási ár és az ingatlan szerzéskori vételárának különbözetéből számolnak. Ha viszont több mint 5 évig volt a tulajdonodban az ingatlan, mielőtt eladtad, egyáltalán nem kell személyi jövedelemadót fizetned. Sőt, az 5 éven belül az adóalap minden egyes évvel a törvényben meghatározott százalékkal csökken.

A vagyonátruházási illeték mértéke a vételár 4%-a, ebben az esetben azonban lényegesen több kedvezményt és mentességet vehetsz igénybe. Ha 35 év alattielső lakástulajdonos vagy, és a megvásárolt lakás vételára nem  több, mint 15 millió forint, csak 2%-ot kell fizetned. 

Az ún. cserepótló vétel esetében pedig nincs illetékfizetési kötelezettséged, ha az előző lakásodat három éven belül és olcsóbban adtad el, mint az újonnan vásárolt ingatlant, illetve ha vállalod, hogy a vásárlást követő egy éven belül azt el fogod adni. Ha esetleg a három éven belül eladott lakásod áránál nagyobb értékben vásárolsz ingatlant, akkor is jogosult vagy illetékkedvezményre, hiszen ilyenkor csak a két lakás értéke közötti különbözet után kell vagyonszerzési illetéket fizetnek, tehát ez lesz az adóalap.

Végül az ügyvéd munkadíját is állnod kell, ha vevőként vettél részt az adásvételben. Itt nehéz pontos összeget mondani, hiszen egyedi megállapodás kérdése a dolog. A számlát számos tényező befolyásolhatja. Jogi vagy természetes személyek vesznek-e részt az ügyletben? Adásvételi vagy ajándékozási szerződés készül-e? Sokat kell-e utaznia az ügyvédnek, vagy helyben történik a folyamat? Érdemes tehát több szakembert is megkeresned, mielőtt döntenél, mert komoly eltérések lehetnek az egyes ügyvédi irodák díjai között.

Így válassz ügyvédet

Az ügyvédválasztás elsősorban bizalmi kérdés. Fontos, hogy olyan ember üljön melletted, akinek adsz a szavára, és akinek meggyőződtél a szakmai felkészültségéről. Érdemes tehát olyan ügyvédet keresned, aki jártas az ingatlan adásvételben, és képes az esetleges bonyodalmakkal, buktatókkal is megbirkózni. Az sem utolsó szempont, hogy a jogi képviselőd kellő időt fordítson rád és az ügyedre, hiszen az összecsapott munka ritkán vezet jó eredményre.

A BP Legalnál felkészült szakemberekkel várunk, akik mögött komoly tapasztalat áll. Átlátható és rugalmas szolgáltatást kínálunk, melynek keretében mindig pontosan és érthetően tájékoztatunk a rád váró kötelezettségekről és persze a jogaidról. Nem csak akkor érdemes azonban hozzánk fordulnod, ha lakást vásárolsz vagy adsz el. Egyéb ingatlanügyekben is állunk rendelkezésedre: segítünk haszonélvezeti jogot alapítani, bérleti szerződést írni, de a közös tulajdon megszüntetésében is otthon vagyunk.

Jelen bejegyzésünk csak tájékoztató jellegű, nem minősül üzleti vagy ügyvédi tanácsadásnak. 

Mi történik miután elküldted az űrlapot?

Az űrlap elküldése után felvesszük veled a kapcsolatot és megbeszéljük az együttműködés részleteit.

Igényeidnek megfelelően részletes tájékoztatást adunk az ügyintézés menetéről, időtartamáról és költségeiről.

Együttműködésünk során maximális ügyvédi támogatást nyújtunk, legyen szó bármilyen jogi területről.

További bejegyzéseink

Ingatlan ajándékozás a gyakorlatban

Az ingatlan ajándékozás hallatán könnyen asszociálhatunk arra, hogy egy kedves gesztusról beszélünk, pedig az igazság az, hogy a szó egy bonyolult jogi procedúrát takar. Tekintve, hogy nagy értékű tulajdonról beszélünk és egy különleges eljárásról, elengedhetetlen a minél pontosabb ügyintézés.

Tovább olvasok »
Ingatlan adásvétel ügyvéd

Ingatlan adásvétel ügyvéd segítségével

Egy ingatlan megvásárlása első ránézésre talán egyszerűnek tűnik. A vevő fizet, az eladó örül, a tulajdoni lapon bejegyzik a változást. Mindez a gyakorlatban persze egészen másképp néz ki. Számtalan tényező bonyolíthatja a helyzetet, és a jogszabályok is rengeteg kötelességet írnak elő. Egyebek mellett azt is, hogy az adásvételben ügyvéd is közreműködjön.

Tovább olvasok »
Ingatlan adásvételi előszerződés

Útmutató az ingatlan adásvételi előszerződés alkalmazásához

Amikor a végleges adásvételi megállapodás aláírásához valamilyen feltétel teljesülésére még várni kell, akkor számít bevett gyakorlatnak az ingatlan adásvételi előszerződés megkötése. A szerződő felek egyfajta szándéknyilatkozatának felel meg tehát, ami egyben kötelezettségvállalással ér fel a kontraktus későbbi létrejöttére.

Tovább olvasok »
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email