Magyarországon 2018-ban 163.000 lakást adtak el, ami annak is köszönhető, hogy az adásvételek száma folyamatosan növekedett a válságot követően. 2014-től minden évben körülbelül 10.000-rel több ingatlan értékesítés történt az előző évnél.
A hatályos jogszabályok alapján Magyarországon ingatlan eladása és vásárlása kizárólag ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat vagy közjegyző által elkészített közokirat segítségével történhet. Ellenkező esetben a földhivatal nem jegyzi be a vevő tulajdonjogát az ingatlan-nyilvántartásba.
Az alábbiakban megismerheted az ingatlan eladásának vagy megvásárlásának menetét, megtudhatod, mire érdemes figyelni a folyamat során, és a különféle díjakról is tájékoztatást adunk.
Az ingatlan adásvétele előre meghatározott lépésekből áll, melynek egyes elemei az aktuális szerződésnek megfelelőn kihagyhatók.
Ebben a lépésben a felek megállapodnak a lényeges tartalmi elemekről, amelyek a következőket érintik:
Ha a szerződéskötés magánokiratba lesz foglalva, akkor azt az ügyvédnek ellenjegyeznie kell. Ilyenkor már a szerződést is ő készíti el, valamint akár az egyeztetésbe is bevonásra kerülhet.
Az ingatlanhoz tartozó tulajdoni lapot bárki lekérheti az illetékes földhivataltól, de jellemzően az eljáró ügyvéd szokta ezt elintézni. A dokumentum segítségével számos dolog megtudható a vétel tárgyáról, különösen, de nem kizárólagosan a perfeljegyzést, a végrehajtási jogot, a szolgalmat, a haszonélvezetet, a terhelési és elidegenítési tilalmat és az esetleges jelzálogjogot.
Amennyiben ilyen feljegyzés található a tulajdoni lapon, akkor az ügyvéd tájékoztatja a résztvevő feleket. Ilyen esetekben általában a terhek törlésének kötelezettsége is belekerül a szerződésbe, a teljes vételár megfizetésének előfeltételeként.
A foglaló átadására az új Ptk. szerint már a szerződés megkötése előtt is lehetőség nyílik, de ez nem javasolt. Érdemes inkább megvárni azt a néhány napot, míg a szerződés aláírása megtörténik, és a foglalót csak ekkor átadni. Ennek összege beleszámít a teljes vételi árba.
A szerződéstervezetet az ügyvéd készíti el, és küldi el a résztvevő feleknek véleményezésre. Amennyiben a vevő bankhitelt is igénybe vesz a vásárláshoz, akkor a tervezetet ajánlott megmutatni a finanszírozó pénzintézetnek, hogy a bank követelményeinek is megfeleljen.
A BP Legal szolgáltatását választva, a szükséges feltételek fennállása esetén akár 2 munkanap alatt elkészítjük a szerződést!
A szerződés adatainak véglegesítése során az ügyvédnek törvényi kötelessége ellenőrizni mindegyik fél okmányait, és ha azok nem érvényesek, akkor mérlegelési lehetőség nélkül meg kell tagadnia az ellenjegyzést. Ez a szigor a felek érdekeit védi, hiszen segít elkerülni a csalásokat.
Az azonosítás sikere után a szerződésbe véglegesen belekerülnek a vevő és az eladó adatai, illetve olyan kiegészítő információk is, mint az eladó bankszámlaszáma, a fizetési ütemezés és részletek, a birtokbaadás végső határideje, illetve az esetleges energetikai tanúsítvány száma.
Ha a vételárat egy összegben fizeti meg a vevő, akkor nincs szükség a tulajdonjog bejegyzési engedély letétbe helyezésére. Ilyenkor az ügyvéd a szerződéskötést követően a szerződést és az engedélyt is benyújtja azt a földhivatalba, ahol bejegyzik a tulajdonjog változását.
Amennyiben az ingatlan megvásárlója több részletben egyenlíti ki a vételárat, az ügyvéd egy külön okiratba foglalja a bejegyzési engedélyt, és a felek az adásvételi szerződés aláírásával egyidejűleg megkötik a letéti szerződést is. Ennek alapján az ügyvéd csak akkor jogosult és köteles kiadni az engedélyt a földhivatal részére, amikor a teljes vételár megfizetésre került. Ez az eljárás biztosítékot jelent a szerződő feleknek, hogy az ingatlan tulajdonjoga csak a vételár kiegyenlítését követően kerülhet bejegyzésre.
Ha letéti megállapodás megkötésére kerül sor, akkor az adásvételi szerződést az ügyvéd már a letét kiadása előtt beküldi a földhivatalba, és a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem széljegyre kerül a tulajdoni lapon. A kérelem elintézése addig függőben marad, amíg a földhivatal meg nem kapja a tulajdonjog bejegyzési engedélyt. Ennek benyújtására az adásvételi szerződés beküldését követő 6 hónapon belül van lehetőség.
A földhivatal az új tulajdonos bejegyzéséről határozatot küld az ügyvédnek, aki továbbítja azt a szerződő felek részére. Ezt követően a NAV megállapítja és kiveti a fizetendő vagyonszerzési illetéket.
A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.
hello@bplegal.hu
Az ügyvédi tevékenységről szóló törvény és a Magyar Ügyvédi Kamara szabályzata lehetővé teszi ugyanis, hogy az eljáró ügyvéd a szerződő felek tekintetében fennálló azonosítási kötelezettségének a felek személyes megjelenése nélkül, elektronikus úton tegyen eleget. Ha van olyan készüléked, amelyen videóhívás keretében csatlakozni tudsz Skype, Google Hangouts, vagy Microsoft Teams felületre, annyi lesz a dolgod, hogy előkészítsd az igazolványaidat és felmutasd az eljáró ügyvédnek, aki minden szükséges adatodat rögzíti a felvétellel együtt.
A szerződés aláírása is megtörténhet ugyanilyen formán, csak le kell nyilatkoznod, hogy az előtted lévő szerződés az akaratodnak megfelelő megállapodást tartalmazza és aláírod a megfelelő helyeken. Ha mindegyik fél ilyen formán aláírta a szerződést és visszajuttattátok az eljáró ügyvédhez, ő ellátja az ellenjegyzésével, és mehet is a szerződés a földhivatalba.
Az adásvételi szerződés megkötése előtt több dolgot is érdemes ellenőrizni. Fontos, hogy az ingatlan az eladó tulajdona legyen, és rendelkezhessen vele. Ez a földhivatal segítségével deríthető ki, a tulajdoni lap lekérdezésével.
Az eladónak kötelessége tájékoztatni a vásárlót az ingatlanhoz kapcsolódó jogokról és kötelességekről, és ennek még a szerződéskötést megelőzően meg kell történnie. Ide tartoznak a különféle korlátozások, társasházaknál a házirend és a társasházi alapító okirat rendelkezései, vagy egy esetlegesen élő szerződéssel rendelkező albérlő. Ha a tájékoztatás nem megfelelő, akkor a vevő később követelheti a vételár mérséklését, de el is állhat a szerződéstől, és kárainak megtérítésére is igényt tarthat.
Az adásvétel több okból is meghiúsulhat még a szerződéskötést megelőzően, a leggyakoribb okok közé tartozik, ha a két fél nem tud megállapodni a vételárban, vagy a birtokbaadás idejében. Szintén előfordulhat, hogy az eladó sürgősen meg szeretné kapni a vételárat vagy egy bizonyos részét, de a vevő banki hitelfelvétel esetén még nem rendelkezik a szükséges összeggel.
Mindezek mellett az adásvétel akkor is zátonyra futhat, ha az adott ingatlan adásvétellel érintett tulajdoni hányada per alatt áll. Ilyenkor ugyanis a vevő tulajdonjoga kizárólag a per kimenetelétől függő hatállyal kerül bejegyzésre. Véglegesen a vevő tulajdonjoga csak akkor kerülhet bejegyzésre a tulajdoni lapra, ha a per az eladónak kedvező ítélettel lezárult. Ha ez nem így történik, és az eladó tulajdonjoga törlésre kerül, a vevő tulajdonjoga is semmissé válik.
Ha az ingatlan a természetben nem olyan jellemzőkkel rendelkezik, mint a tulajdoni lapon, az is megakadályozhatja az adásvételt. Ilyen eset lehet például, ha az ingatlan a meghirdetés szerint két szintes, de valójában a felső szint a társasház osztatlan tulajdona, csak az eladó jogosulatlanul használja.
Az adásvételi szerződésnek tartalmaznia kell a szerződő felek nevét, születési nevét, születési helyét és idejét, állandó lakcímét, személyi azonosító jelét és adóazonosító jelét.
Ha bármelyik fél jogi személynek minősül, akkor pedig fel kell tüntetni a jogi személy nevét, székhelyét, cégjegyzékszámát, statisztikai számjelét, adószámát és a cég képviseletében eljáró személy nevét.
Az ingatlan adásvételét különféle költségek is terhelik.
Ezek közül a vevőnek kell megfizetnie a következőket:
Az eladónak kell megfizetnie:
Közös megállapodás alapján, de általában a vevő fizeti:
A BP Legal az ingatlan adásvételéhez kapcsolódóan számos szolgálatást kínál. Élj az előzetes konzultáció és jogi tanácsadás lehetőségével, így a vásárlásra már a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekből felkészülve kerülhet sor.
Emellett vállaljuk a másik féllel való kapcsolattartást, a tulajdoni lap lekérését az ingatlannyilvántartásból, a szerződés elkészítését és ellenjegyzését, és szükség esetén letétkezelői feladatokat is ellátunk. Sikeres megállapodás esetén szintén a BP Legal tudja benyújtani az adásvételi szerződést és a tulajdonjog bejegyzési engedélyt a földhivatalhoz.
Miután a résztvevő felek minden lényeges kérdésben megállapodtak, és az összes szükséges adatot a BP Legal rendelkezésére bocsátották, 2 munkanapon belül elkészülhet a végleges szerződés a kapcsolódó iratokkal.
Ehhez szükséges, hogy minden fél rendelkezzen érvényes iratokkal, és hitelfelvétel esetén előre egyeztetve legyenek a kötelező tartalmi elemek a finanszírozást végző pénzintézettel.
A szerződéskötést követően a BP Legal beküldi az iratokat az illetékes földhivatalhoz, melynek – a bejegyzési engedély beérkezésétől számítva – legfeljebb 60 napja van a vevő tulajdonjogának bejegyzésére. Soron kívüli eljárást kérve az ügyintézés határideje maximum 30 nap.
Az ingatlanvásárlás, vagy eladás komoly folyamat, hiszen gyakran egy élet munkája a szerződés tárgya. Ha a BP Legal szolgáltatását választod, akkor a teljes adásvételi folyamat átlátható marad számodra.
A résztvevő ügyvédek megbízhatóak, és kiváló szakmai felkészültséggel rendelkeznek. A kapcsolattartás teljes mértékben a preferenciáid alapján történik, személyesen, telefonon vagy akár e-mailen keresztül. Az ügyvéd segítség pedig az adásvétel során végig rendelkezésedre áll, hogy segítsünk értelmezni az olykor nyakatekert jogi szövegeket.
A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.
Ha lakást, házat veszel, értelemszerűen a vételár a legfontosabb tényező. Ennek meghatározása azonban nem egyszerű feladat, és leginkább a felek megállapodásán múlik. A legjobb támpontot a környék vagy az épület ingatlanpiaci helyzete nyújtja, vagyis érdemes utánanézned, mennyiért árulnak más ingatlanokat a településen, városrészben.
Mind a finanszírozó bank, mind a NAV hozhat olyan döntést, hogy a szerződésben szereplő vételárat nem fogadja el, vagyis más forgalmi értéket határoz meg. Ez a fizetendő illeték, illetve a hitelkeret nagysága miatt fontos. Érdemes a szerződésben részletezni az okokat, ha az átlagosnál alacsonyabb vételárban egyeztek meg (például felújításra szoruló állapot vagy speciális jogi helyzet).
A jogszabályok nem írják elő kötelezően a foglaló átadását. Erre leginkább akkor van szükség, ha nem egy összegben fizeted a vételárat, hanem például banki hitel segítségével. A foglaló biztosítékot jelent, hogy az eladó nem értékesíti másnak az ingatlant, amíg te hozzá nem jutsz a teljes összeghez.
A foglaló az eladónak is jelzi, hogy komoly vételi szándékról van szó. Ahogy maga a megléte, úgy az összege sincs szabályozva, de a bírói gyakorlat szerint a vételár 10%-a az általánosa elfogadott mérték. Ha azonban miattad, vagyis a vevő miatt hiúsul meg az adásvétel, a foglalód elúszik. Amennyiben pedig az eladó áll el a szándékától, a foglaló kétszeresét kell visszaadnia.
A legfontosabb eltérés, hogy az előleg nem jelent biztosítékot. Azaz az eladó értékesítheti másnak az ingatlant, és a vevő is elállhat a vételi szándékától. Mindkét esetben visszajár az összeg a vevőnek, de itt szankciók nem lépnek életbe.
Az előleg mértéke sincs szabályozva, az viszont igen, hogy beleszámít a vételárba (ez persze a foglalóra is igaz). Mivel az előleg kisebb biztosítékot jelent, akkor érdemes ezt a megoldást választanod, ha kissé bizonytalan vagy. Az előleggel jelezheted a vételi szándékod, de bármikor indoklás nélkül elállhatsz a továbbiaktól.
Csak egyre, ennek összege azonban igen tetemes lehet. Az ún. vagyonszerzési illeték ugyanis kerek 4%, vagyis pl. egy 30 millió forintos lakás után 1,2 millió Ft-os fizetési meghagyást kapsz majd a NAV-tól. Méghozzá rögtön azután, hogy az adásvétel tényét bejegyzi a földhivatal. Szerencsére bizonyos esetekben mentesülhetsz az illeték alól vagy kedvezményt kaphatsz.
Minden a tervek szerint zajlott, és kifizetted a teljes vételárat, végre beköltözhetsz álmaid otthonába: nincs más hátra, mint birtokba venni. Ezzel kapcsolatban a jogszabályok rugalmasak, és leginkább a felek közti megállapodásra alapoznak. A szerződésben persze szerepeltetni kell, hogy mikor kerül sor a kulcsok átadására, egyedi megállapodás mellett azonban kitolódhat ez a határidő (ha például az eladónak több időre van szüksége a költözéshez).
A birtokba vétel napja fontos dátum, hiszen innentől kezdve téged terhelnek az ingatlan költségei, és persze téged illetnek a hasznok is. Ez azzal is jár, hogy a közműveket már neked kell fizetned. Bevett szokás, hogy a birtokbavétel napján a felek rögzítik a gáz-, villany- és vízóra állásait – ezzel elkerülheted a későbbi vitás ügyeket.
A tulajdonjog bejegyzésének függőben tartása akkor merülhet fel, ha nem egy összegben fizeted ki az ingatlan árát. Ilyenkor egy kérelmet kell beadnia az ügyvédednek a földhivatalba, amiben maximum 6 hónapos halasztást kérhet. A határidőig nem kerül a nevedre a lakás, azonban másvalaki sem szerezhet rá tulajdonjogot, mert a tulajdonjog bejegyzési kérelmed az ingatlan tulajdoni lapján széljegyen fog szerepelni.
A függőben tartás az eladónak is biztonságot jelent, hiszen aligha elvárható, hogy azelőtt lemondjon a tulajdonjogáról, hogy a teljes vételárat megkapta volna. Ehhez egy nyilatkozatban majd csak akkor járul hozzá, ha maradéktalanul hozzájutott az összeghez. Az eladó tulajdonjog bejegyzésre jogosító nyilatkozatát érdemes függőben tartás esetében ügyvédi letétbe helyezni.
A tulajdonjog fenntartása a függőben tartáshoz hasonló, azonban azzal semmiképpen nem megegyező fogalom. Ez is akkor alkalmazandő, ha nem egy összegben utalod a vételárat az eladónak. Ilyenkor is kérelmet kell benyújtani a földhivatalhoz, ami arról szól, hogy ne tulajdonjogot jegyezzenek be, hanem azt a tényt, hogy az eladás a tulajdonjog fenntartásával történt. Amikor az eladó megkapja a teljes összeget, megadja az engedélyt, hogy a tulajdonjog bejegyzésre kerüljön. Így egy újabb kérelmet kell majd benyújtani a földhivatalba a tulajdonjog bejegyzésének érdekében, aminek eredményeképpen a – a tulajdonjogod bejegyzésével egyidejűleg – a fenntartással történő eladás tényének feljegyzését törölni fogják.
Egy társasházi lakás, egy családi ház vagy egy irodahelyiség megvásárlása hosszú és bonyolult folyamat. Ráadásul sokszereplős is, hiszen a vevő és az eladó mellett az adóhivatal, az ügyvédi iroda, és a földhivatal is érintett. Nem csoda tehát, ha több helyen is elakadhat a folyamat, és dugába dőlhet az adásvétel.
Az egyik ilyen buktató az lehet, ha a kiszemelt ingatlannak nem egy, hanem több tulajdonosa is van.
Nekik ugyanis elővásárlási joguk lehet – ha ez nincs kizárva – , azaz ajánlatot tehetnek az eladásra kívánt részre, tulajdonhányadra. A törvény pedig úgy szól, hogy az eladónak kötelező értesítnie a többi tulajdonost, és felkínálni nekik az elővásárlási lehetőséget. Külső vevő csak akkor jöhet szóba, ha a tulajdonostársak írásos lemondó nyilatkozatot tesznek – ezt pedig az adásvételi szerződéshez is mellékelni kell.
A sok-sok szereplő felsorolásánál egy fontosat kihagytunk, nevezetesen a bankot. Ha hitelhez folyamodsz a vásárláshoz, aligha tudod megkerülni őket, márpedig a pénzintézetek tovább bonyolíthatják az amúgy sem egyszerű képletet. Könnyen lehet, hogy a bank egyedi feltételeket szab az adásvételi szerződés formai és tartalmi elemeire. Ezeket mindenképp be kell tartanod, hogy megkapd a kívánt kölcsönt.
A jelzáloghitelhez rendelkezned kell némi önerővel is, amit még a banki hitel folyósítása előtt át kell adnod az eladónak. Erről nyilatkozhatsz a szerződésben is, de arra is lehetőség van, hogy az eladó külön nyilatkozatban ismerje el, hogy megkapta az önerőt. A birtokbavétel meghatározásánál pedig érdemes olyan dátumot meghatároznotok, amikorra a bank már biztosan átutalta a pénzt az eladó számlájára.
Megeshet az is, hogy már korábban is volt hitel az ingatlanon, vagyis jelzálogjog van rá bejegyezve. Ebben az esetben az eladó egyedül nem jogosult értékesíteni a lakást, ahhoz a jelzálogjogosult hozzájárulására is szükség van. A másik megoldás, hogy tehermentesíti az ingatlant az eladás előtt. Ez az esetek többségében úgy történik, hogy az eladó az előleg vagy a foglaló összegéből kifizeti a jelzáloghitelt. Ezután már csak a banki törlési engedélyt kell eljuttatni a földhivatalba, és máris szabad a pálya az új tulajdonosnak.
Vedd fel a kapcsolatot a BP Legal ügyvédeivel, és tartsd kézben a teljes adásvételi folyamatot!
A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.
Az űrlap elküldése után felvesszük veled a kapcsolatot és megbeszéljük az együttműködés részleteit.
Igényeidnek megfelelően részletes tájékoztatást adunk az ügyintézés menetéről, időtartamáról és költségeiről.
Együttműködésünk során maximális ügyvédi támogatást nyújtunk, legyen szó bármilyen jogi területről.
Copyright © 2022 – BP Legal
Minden jog fenntartva