Az ügyvédi tevékenységről szóló törvény és a Magyar Ügyvédi Kamara szabályzata lehetővé teszi ugyanis, hogy az eljáró ügyvéd a szerződő felek tekintetében fennálló azonosítási kötelezettségének a felek személyes megjelenése nélkül, elektronikus úton tegyen eleget. Ha van olyan készüléked, amelyen videóhívás keretében csatlakozni tudsz Skype, Google Hangouts, vagy Microsoft Teams felületre, annyi lesz a dolgod, hogy előkészítsd az igazolványaidat és felmutasd az eljáró ügyvédnek, aki minden szükséges adatodat rögzíti a felvétellel együtt.
A szerződés aláírása is megtörténhet ugyanilyen formán, csak le kell nyilatkoznod, hogy az előtted lévő szerződés az akaratodnak megfelelő megállapodást tartalmazza és aláírod a megfelelő helyeken. Ha mindegyik fél ilyen formán aláírta a szerződést és visszajuttattátok az eljáró ügyvédhez, ő ellátja az ellenjegyzésével, és mehet is a szerződés a földhivatalba.
Mire figyelj az adásvételi szerződés megkötésénél?
Az adásvételi szerződés megkötése előtt több dolgot is érdemes ellenőrizni. Fontos, hogy az ingatlan az eladó tulajdona legyen, és rendelkezhessen vele. Ez a földhivatal segítségével deríthető ki, a tulajdoni lap lekérdezésével.
Az eladónak kötelessége tájékoztatni a vásárlót az ingatlanhoz kapcsolódó jogokról és kötelességekről, és ennek még a szerződéskötést megelőzően meg kell történnie. Ide tartoznak a különféle korlátozások, társasházaknál a házirend és a társasházi alapító okirat rendelkezései, vagy egy esetlegesen élő szerződéssel rendelkező albérlő. Ha a tájékoztatás nem megfelelő, akkor a vevő később követelheti a vételár mérséklését, de el is állhat a szerződéstől, és kárainak megtérítésére is igényt tarthat.
Mikor hiúsulhat meg az adásvétel?
Az adásvétel több okból is meghiúsulhat még a szerződéskötést megelőzően, a leggyakoribb okok közé tartozik, ha a két fél nem tud megállapodni a vételárban, vagy a birtokbaadás idejében. Szintén előfordulhat, hogy az eladó sürgősen meg szeretné kapni a vételárat vagy egy bizonyos részét, de a vevő banki hitelfelvétel esetén még nem rendelkezik a szükséges összeggel.
Mindezek mellett az adásvétel akkor is zátonyra futhat, ha az adott ingatlan adásvétellel érintett tulajdoni hányada per alatt áll. Ilyenkor ugyanis a vevő tulajdonjoga kizárólag a per kimenetelétől függő hatállyal kerül bejegyzésre. Véglegesen a vevő tulajdonjoga csak akkor kerülhet bejegyzésre a tulajdoni lapra, ha a per az eladónak kedvező ítélettel lezárult. Ha ez nem így történik, és az eladó tulajdonjoga törlésre kerül, a vevő tulajdonjoga is semmissé válik.
Ha az ingatlan a természetben nem olyan jellemzőkkel rendelkezik, mint a tulajdoni lapon, az is megakadályozhatja az adásvételt. Ilyen eset lehet például, ha az ingatlan a meghirdetés szerint két szintes, de valójában a felső szint a társasház osztatlan tulajdona, csak az eladó jogosulatlanul használja.
Milyen adatokat kell tartalmaznia az adásvételi szerződésnek?
Az adásvételi szerződésnek tartalmaznia kell a szerződő felek nevét, születési nevét, születési helyét és idejét, állandó lakcímét, személyi azonosító jelét és adóazonosító jelét.
Ha bármelyik fél jogi személynek minősül, akkor pedig fel kell tüntetni a jogi személy nevét, székhelyét, cégjegyzékszámát, statisztikai számjelét, adószámát és a cég képviseletében eljáró személy nevét.
Ingatlan adásvétel költségei
Az ingatlan adásvételét különféle költségek is terhelik.
Ezek közül a vevőnek kell megfizetnie a következőket:
- ingatlan vételára
- szükség esetén a hitelügyintézés és hitelfelvétel költségei
- ingatlan nyilvántartási eljárás díja, szükség esetén a soron kívüli kérelem többletdíjával
- vagyonszerzési illeték
Az eladónak kell megfizetnie:
- az ingatlan tulajdonlapjára bejegyzett vagy azt másképp terhelő tartozások és közterhek
Közös megállapodás alapján, de általában a vevő fizeti:
- tulajdoni lap, szükség esetén a térképmásolat földhivataltól történő lekérdezésének költségei
- ügyvédi munkadíj.
Milyen ingatlanjogi szolgáltatást kínál a BP Legal csapata?
A BP Legal az ingatlan adásvételéhez kapcsolódóan számos szolgálatást kínál. Élj az előzetes konzultáció és jogi tanácsadás lehetőségével, így a vásárlásra már a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekből felkészülve kerülhet sor.
Emellett vállaljuk a másik féllel való kapcsolattartást, a tulajdoni lap lekérését az ingatlannyilvántartásból, a szerződés elkészítését és ellenjegyzését, és szükség esetén letétkezelői feladatokat is ellátunk. Sikeres megállapodás esetén szintén a BP Legal tudja benyújtani az adásvételi szerződést és a tulajdonjog bejegyzési engedélyt a földhivatalhoz.
Milyen határidőkre és időtartamra számíthatsz az adásvétel során?
Miután a résztvevő felek minden lényeges kérdésben megállapodtak, és az összes szükséges adatot a BP Legal rendelkezésére bocsátották, 2 munkanapon belül elkészülhet a végleges szerződés a kapcsolódó iratokkal.
Ehhez szükséges, hogy minden fél rendelkezzen érvényes iratokkal, és hitelfelvétel esetén előre egyeztetve legyenek a kötelező tartalmi elemek a finanszírozást végző pénzintézettel.
A szerződéskötést követően a BP Legal beküldi az iratokat az illetékes földhivatalhoz, melynek – a bejegyzési engedély beérkezésétől számítva – legfeljebb 60 napja van a vevő tulajdonjogának bejegyzésére. Soron kívüli eljárást kérve az ügyintézés határideje maximum 30 nap.
Az ingatlanvásárlás, vagy eladás komoly folyamat, hiszen gyakran egy élet munkája a szerződés tárgya. Ha a BP Legal szolgáltatását választod, akkor a teljes adásvételi folyamat átlátható marad számodra.
A résztvevő ügyvédek megbízhatóak, és kiváló szakmai felkészültséggel rendelkeznek. A kapcsolattartás teljes mértékben a preferenciáid alapján történik, személyesen, telefonon vagy akár e-mailen keresztül. Az ügyvéd segítség pedig az adásvétel során végig rendelkezésedre áll, hogy segítsünk értelmezni az olykor nyakatekert jogi szövegeket.