fbpx

Válási papírok: szükséges dokumentumok és jogi útmutató

Miről fogsz olvasni?

Egy házasság felbontása során különböző dokumentumokat kell benyújtani az illetékes bírósághoz, attól függően, hogy a válás közös megegyezéssel vagy csak az egyik fél szándéka miatt történik. A válási papírok sok esetben akár formanyomtatványok és mintadokumentumot útján is kitölthetőek, ugyanakkor fontos, hogy azok megfeleljenek a törvényi előírásoknak és a beadványhoz valamennyi szükséges okiratot mellékeljük. 

Bejegyzésünkben részletesen bemutatjuk, milyen dokumentumokra van szükség a válóper elindításához, milyen adatokat és információkat kell megadni és igazolni a kérelem előterjesztésekor. Emellett kitérünk az elektronikus kapcsolattartás szabályaira és megnézzük, hogyan lehet a keresetlevelet online és személyesen eljárva benyújtani. Nézzük is a legfontosabbakat!

Röviden a válás menetéről

A Polgári Törvénykönyv a válóperek két típusát különbözteti meg attól függően, hogy a felek közös elhatározással kérelmezik vagy csak az egyik fél kezdeményezi a házasság megszüntetését.

Tényállásos válóper

A bíróság a házasságot csak az egyik házastárs kérelmére is felbontja, amennyiben bizonyítást nyer a házasság teljes és helyrehozhatatlan megromlása. A bíróság feladata, hogy erről meggyőződjön a tárgyalások során. Az első, úgynevezett perfelvételi tárgyaláson a felek előadják a kereseti kérelmet és az ellenkérelmet, amelyben összefoglalják a köztünk fennálló vita lényegét, megjelölik a bizonyítékokat és bizonyítási indítványokat tehetnek. Ekkor is van lehetőség az eljárást hivatalból megszünteti, amennyiben az első tárgyaláson sikerre vezet a házastársak kibékítése. Ebben az esetben pedig a felek perköltség megtérítésére sem kötelesek.

A perfelvétel lezárását követő érdemi tárgyalásokon a bíróság feltárja a házasság megromlásának körülményeit, az oda vezető okokat. Mérlegeli a felek által bemutatott bizonyítékokat, valamint saját hatáskörben is rendelhet ki szakértőt vagy indítványozhat bizonyítási eljárásokat.

Válás közös megegyezéssel

A válás közös megegyezéssel történő kezdeményezése esetén a feleknek meg kell állapodniuk az alábbi kérdésekben:

  • a házastársi közös lakás használata, 
  • igény esetén a házastársi tartás kérdésében, valamint 
  • a közös kiskorú gyermek esetén
    • a szülői felügyelet gyakorlása, 
    • a különélő szülő és a gyermek közötti kapcsolattartás, 
    • a gyermek tartása.

Ha a felek a fentieket egy válási egyezségbe rögzítik és azt a bíróság jóváhagyja, ítéletében kimondja a házasság felbontását.

Váláshoz szükséges papírok

 

A keresetlevelet annál az illetékes járásbíróságnál kell benyújtani, amelynek területén az alperes házastárs lakik, aki ellen a válni kívánó fél (felperes) a válópert megindítja.  vagy a keresetlevél annál a járásbíróságnál is benyújtható, amelynek a területén a házaspár utolsó közös lakóhelye található.

A válóper beadásához az alábbi iratok szükségesek:

  • a házasság felbontására irányuló kérelem, azaz a keresetlevél,
  • házassági anyakönyvi kivonat.
  • gyermek(ek) születési anyakönyvi kivonata, amennyiben van a házasságban született kiskorú gyermek,
  • illeték megfizetésének igazolása.

Keresetlevél házassági bontóperben

A keresetlevél magában foglalja a házasság felbontására irányuló kifejezett kérelmet. A dokumentumban közös megegyezéssel, ennek hiányában pedig a házasság megromlására vezethető okok feltárásával (tényállásos bontás) lehet kérelmezni a házasság megszüntetését. 

Meg kell jelölni benne a házasság megkötésére vonatkozó adatokat, valamint meg kell adni a házasságból született közös gyermekek születési adatai, valamint az életközösség megszüntének időpontját. Közös megegyezés esetén ennek a kereseti kérelemből világosan ki kell derülnie. Tényállásos bontás esetén a házasság megromlására vezető okok feltárása mellett kérni kell a válóper megindítását és meg kell határozni a kereseti kérelmet alátámasztó tényeket is. 

Az eljárásban jogi képviselő részvétele nem kötelező, ugyanakkor magánszemély kizárólag a polgári perben és a közigazgatási bírósági eljárásban alkalmazandó nyomtatványokról szóló 21/2016. (XII.22) IM rendelet mellékletében található, a Bíróság honlapjáról letölthető nyomtatványon terjesztheti elő kereseti kérelmét.

Anyakönyvi kivonat

A keresetlevélben szereplő valamennyi adatot, tényt vagy információt igazolni kell. A keresetindításra való jogosultság feltétele, hogy a felek házasságban éljenek: ez pedig a házassági anyakönyvi kivonattal igazolható. Amennyiben a házasságból született gyermek, úgy a gyermek(ek) születési anyakönyvi kivonata(i) is benyújtandók.

A válóper illetéke

A válóper illetéke 30.000 forint, amely megfizetését szintén igazolni kell az eljárás megindításához. Az illetékbélyeg 2024. január 1-i megszűnését követően ez az összeg hagyományos úton, kizárólag csekken fizethető be.

Elektronikus kapcsolattartás esetén az illetékfizetési kötelezettség az úgynevezett Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül is teljesíthető. Adott esetben az illetékes járásbíróság mellett működő törvényszék részére átutalással vagy a NAV részére való megfizetéssel is kiegyenlíthető az illeték összege.

Egyéb dokumentumok

Az alperes lakóhelyét vagy a felek utolsó közös lakóhelyét a lakcímkártya másolatának benyújtásával lehet igazolni, emellett más, személyazonosításra alkalmas okmány (személyi igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély) is szükséges az eljárás során. Bizonyos esetekben a felek utolsó közös lakhelyének tulajdoni lapja, illetve az adott körülmények függvényében más dokumentumok benyújtása is felmerülhet. 

A névviselési forma módosítására irányuló kérelmet a házasság megszűnése után, anyakönyvi eljárásban lehet kezdeményezni. Az erre irányuló kérelem bármely anyakönyvvezetőnél előterjeszthető. Amennyiben erre nem a házasságkötés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél kerül sor, úgy a házassági anyakönyvi kivonatot is mellékelni kell a kérelmi formanyomtatványhoz. 

Elektronikus kapcsolattartás a válás menete során

Az elektronikus kapcsolattartás bevezetésének köszönhetően a papír alapú bírósági beadványok helyett a felek elektronikus úton tarthatják a kapcsolatot. Ez az ügyfeleknek gyorsabb és költséghatékonyabb ügyintézést biztosít, emellett csökkenti a bíróságok adminisztratív terhelését is.

Milyen feltételekkel lehetséges válóper beadása online?

Elektronikus kapcsolattartási mód választása esetén a jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy beadványait Ügyfélkapu igénybevételével nyújthatja be. A váláshoz szükséges dokumentumok letölthetőek a Bíróság oldaláról, akár egy válás közös megegyezéssel nyomtatvány kitöltésével is kezdeményezhető a házasság felbontása. A bíróság elektronikus úton kézbesíti az ügyfél részére a keletkezett iratokat az Ügyfélkapujának értesítési tárhelyére.

Mi az a válási anyakönyvi kivonat?

Miután lezárul a bontóper és a bíróság meghozza a házasságot felbontó ítéletet, megszületik a válási anyakönyvi kivonat. Ez lényegében a válás tényét is tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat: nem állítanak ki új okiratot, hanem a házassági anyakönyvi kivonatra vezetnek fel egy záradékot a házasság megszűnéséről.

Hogyan segít az ügyvéd a válási papírok kitöltésében?

A házasság felbontása akár jogi képviselő nélkül, elektronikus úton is kezdeményezhető. Ugyanakkor egy keresetlevél vagy egy válási egyezség/megállapodás minta dokumentum kapcsán is vannak olyan előírások, amelyeket formai és tartalmi szempontból egyaránt be kell tartani. Ezek megsértése esetén a bíróság visszautasítja a keresetlevelet, vagy nem hagyja jóvá a válási egyezséget. Egy profi ügyvéddel valamennyi buktató elkerülhető, hasznos tanácsokat adhat a válási egyezség elkészítése során ugyanúgy, mint egy tényállásos bontás bizonyítási szakaszában. 

Milyen segítséget kínál a BP Legal csapata? 

Amennyiben a válás útjára léptetek és megszületett a döntés a válóper megindításában, számodra is hasznos lehet a profi segítség, a szakmai iránymutatás. A BP Legal-re mindenben számíthatsz, ha felkészült, profi és sok éves tárgyalótermi tapasztalattal rendelkező szakemberek segítségére van szükséged. Ha elkerülnéd a válóperek buktatóit, a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban folytatnád le a válás menetét, keress minket elérhetőségeinken, lépj velünk kapcsolatba!

A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.

Mi történik a kapcsolatfelvétel után?

1

Az űrlap elküldése után felvesszük veled a kapcsolatot és megbeszéljük az együttműködés részleteit.

2

Igényeidnek megfelelően részletes tájékoztatást adunk az ügyintézés menetéről, időtartamáról és költségeiről.

3

Együttműködésünk során maximális ügyvédi támogatást nyújtunk, legyen szó bármilyen jogi területről.