Amennyiben az elmúlt pár évben bárhogyan is ingatlan adásvétel közelébe kerültél, vagy most szeretnéd a lakásodat értékesíteni, bizonyára találkoztál az energetikai tanúsítvány kifejezéssel. Ez nem más, mint egy olyan okirat, amely igazolja az adott épületnek vagy önálló rendeltetési egységnek az energetikai teljesítőképességét, azaz, hogy mennyi az éves energia felhasználása. A skálázás a háztartási gépeknél már jól ismert módon történik, és a cél az, hogy a pazarló energiafelhasználást csökkentsük.
Cikkünkben bemutatjuk az energetikai tanúsítvány felépítését és szükségességét, a besorolásokat és az ügyintézés menetét, hogy ezzel is megkönnyítsük a megszerzése folyamatát.
Az energetikai tanúsítványból számos olyan információ szűrhető ki, amely kifejezetten hasznos lehet, ha ingatlant szeretnél vásárolni vagy bérelni. A tanúsítvány tartalmazza az épület energetikai tulajdonságait, így például az energiafogyasztás mértékét, az épület rétegrendjeit, valamint a fűtés és melegvíz rendszer leírását is.
Az energetikai tanúsítványt kötelező elkészíttetned a régi, valamint az új építésű ingatlanok esetében is ahhoz, hogy kiadhasd, vagy értékesíthesd. De miért is van erre szükség? A válasz egyszerű: azért, hogy a háztartások energia felhasználása csökkenjen. Az Európai Unió energiapolitikájának a célja évtizedek óta az, hogy a lakások energiahatékonysága növekedjen, azaz a fogyasztás csökkenjen. Az energetikai tanúsítvány pont ezért tartalmaz is egy olyan részt, ahol az energetikai tanúsítónak le kell írnia, hogy milyen átalakításokkal és felújításokkal tehetnéd gazdaságosabbá az adott épület fogyasztását.
Az energiatanúsítvány felépítése a törvényi előírásoknak megfelelően a következőkből áll:
Az energetikai tanúsítványból minden esetben az adott lakás vagy családi ház fogyasztását ismerhetjük meg, így az energetikai besorolások is ennek fényében alakulnak. A besorolási osztályok AA++-tól JJ-ig terjednek, amelynél az AA++ a legjobb, míg a JJ a legrosszabb osztályozás. Összesen 12 energetikai besorolást különböztetnek meg a szakemberek:
Az ingatlan energetikai tanúsítását végző a törvény által meghatározott számítások és az épületek energetikai jellemzőinek alapján sorolja be a fent említett osztályok valamelyikébe a lakást. Fontos tudnod, hogy ilyen vizsgálatot csak az arra képesített, a Magyar Építész Kamara, vagy a Magyar Mérnöki Kamara engedélyével rendelkező mérnök végezhet, és az Országos Építésügyi Nyilvántartásba is csak ő töltheti fel. Az energiatanúsítvány a jelen szabályozások szerint 10 évig érvényes, azzal a kitétellel, hogy jelentős felújítás esetén újat kell csináltatnod.
Az energiatanúsítvány megszerzése bár elsőre nagyon összetettnek tűnhet, nem bonyolult folyamat. Időpont egyeztetés után a mérnök kimegy a helyszínt felmérni és a szükséges adatokat beszerezni. Ezután elkészül a tanúsítvány és megtörténik a hitelesítése is. Végül pedig a folyamat utolsó lépéseként, megkapod te is az elkészült dokumentumot.
Az energetikai tanúsítványt szabályozó 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet egyértelműen kimondja, hogy kötelező tanúsítványt készíttetni új épület építésekor, meglévő ingatlan értékesítésekor vagy bérbeadásakor, energetikai pályázatok esetén, illetve 250 m2, vagy ennél nagyobb hasznos alapterületű hatósági rendeltetésű, állami tulajdonú közhasználatú épület esetén. Ez utóbbi természetesen a hétköznapi embert nem igazán érinti.
Nem kell energetikai tanúsítványt készíttetned azonban akkor, ha ingatlan ajándékozás vagy ingyenes átruházás történik, ha 50 m2-nél kisebb alapterületű az ingatlan, ahogyan nyaraló, hitélet céljára használt épület, alacsony energiaigényű mezőgazdasági épület, legfeljebb 2 évi használatra szánt felvonulási épület, fólia- vagy sátorszerkezet, illetve műhely és ipari területen lévő épület esetében sem. Fontos azonban tisztázni, hogy az 50 m2-nél kisebb alapterület csak az önálló ingatlanok (pl.: családi ház) esetén érvényes, lakás esetén már nem, hiszen a társasház, amelyben például egy 48 m2-es lakás található, biztosan nagyobb, mint 50 m2.
Annak ellenére, hogy kötelező, a törvény nem ír elő szankciót az energetikai tanúsítvány elmaradásakor, és a jogszabály szerint nélküle is érvényes az adásvételi szerződés, valamint azonban már földhivatali gyakorlat válogatja, hogy visszautasítják a bejegyzési kérelmet, hiánypótlási felhívást intéznek a kérelmezőhöz, vagy bejegyzik a vevő tulajdonjogát. Annak azonban sokkal súlyosabb következménye van, ha a lakás energetikai hibái utólag derülnek ki, ugyanis ilyenkor a vevő akár kártérítést is kérhet. Ezért érdemes minden esetben legkésőbb szerződéskötésre elkészíttetni az energetikai tanúsítványt.
Az energetikai tanúsítvány elkészítéséhez csupán az adott ingatlan és a megrendelő adataira van szükség. Nem kellenek tervdokumentációk, ugyanis a helyszíni felméréskor minden szükséges méretet levesznek és alaprajzot is készítenek. Emellett természetesen minden meglévő dokumentum jól jön, ezért ugyan nem kötelező, de átadható a helyszíni szemlét végző mérnöknek.
A helyszíni szemle – az ingatlan típusától függően – kb. 30-40 percet vesz igénybe. A helyszínre érkező mérnök minden esetben megnézi a külső falak méretét és vastagságát, a nyílászárókat, a belmagasságot, valamint a fűtési – és melegvíz előállító rendszert. Ezen kívül egyéb paramétereket is ellenőriz, valamint lemér társasházi lakás, illetve családi ház esetén is. Neked azon kívül, hogy hozzáférést biztosítasz az ingatlan szükséges helyiségeihez, semmilyen egyéb teendőd nincs.
A helyszíni szemlét követően megtörténik az energetikai tanúsítvány kiállítása, amit ezután hitelesíteni szükséges. A hitelesítés az ún. HET (hiteles energetikai tanúsítvány) kódszámmal történik. Az egyedi azonosító számot a központi nyilvántartási rendszer, az Országos Építésügyi Nyilvántartás automatikusan generálja minden egyes dokumentum esetében. A HET szám nélkül az energetikai tanúsítvány nem érvényes és nem is használható, hiszen az adásvételi szerződésben is ezt kell rögzíteni.
Az energetikai tanúsítvány tehát egy olyan okirat, amely az adott épület energetikai jellemzőit hivatott bemutatni. Az ingatlant az energiafogyasztás alapján osztályozza, és célja, hogy az energiahatékonyságot növelje azzal, hogy javaslatokat tesz a fogyasztás csökkentésére. 2012 óta törvény írja elő, hogy minden új építésű lakóingatlan, valamint meglévő lakások és családi házak értékesítésekor vagy hosszabbtávú bérbeadásánál kötelező energiatanúsítványt csináltatni.
Azon túl, hogy törvény is előírja, mind az eladó, mind a vevő szempontjából érdemes megcsináltatni. Kockázat nincs, ugyanis az esetleges rosszabb besorolás esetén sem kötelezi semmi az eladót arra, hogy felújításokat vagy fejlesztéseket hajtson végre, azonban tájékoztatási kötelezettségének eleget téve a későbbiek során nem kérhető ez számon rajta, és sok kellemetlenségtől óvja meg magát.
A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.
Az űrlap elküldése után felvesszük veled a kapcsolatot és megbeszéljük az együttműködés részleteit.
Igényeidnek megfelelően részletes tájékoztatást adunk az ügyintézés menetéről, időtartamáról és költségeiről.
Együttműködésünk során maximális ügyvédi támogatást nyújtunk, legyen szó bármilyen jogi területről.
Copyright © 2023 – BP Legal
Minden jog fenntartva