Napjainkra az online térben való jelenlét kiemelten fontossá vált, aki lemarad, az kimarad. Az elmúlt években a webshopok amúgy is virágzásnak indultak, aminek a tavalyi év korlátozásai adtak még egy komoly lökést: szinte nincs olyan termék, amit ne tudnánk online házhoz rendelni, legyen szó ruhákról, elektronikai termékekről vagy akár élelmiszerekről.
Ha te sem szeretnél kimaradni a versenyből, benned is felmerülhetett már egy saját webshop indítása. Cikkünkben megvizsgáljuk a webshop indítás fontosabb szempontjait, de a fő hangsúlyt ezúttal a webshop nyitás és üzemeltetés jogi feltételeire helyezzük.
A legfontosabb, hogy legyen egy olyan termék, amire van igény a piacon. Lehet a saját terméked, akár olyan termék, amely szakértőjének tartod magad, de olyan is, amelyben egyszerűen csak üzletileg lehetőséget látsz.
Az indulás előtt nagyon fontos, hogy megfelelően informálódj. Először is határozd meg a célközönséget, hogy tudd kinek akarsz eladni! Másrészt érdemes körbenézned a piacon és versenytárselemzést végezned. Vizsgáld meg kik, milyen feltételekkel kínálják már azt a terméket, amit te is árulni szeretnél – és gondold végig, hogy hozzájuk képest a te szolgáltatásod mivel fog többet nyújtani leendő vásárlóidnak.
Válassz magadnak egy jól csengő márkanevet, ami kifejezi tevékenységedet! Fontos, hogy ellenőrizd azt is, hogy az ehhez tartozó domain név szabad-e. Találj ki egy frappáns logót, esetleg mottót, ami megkülönböztet a versenytársaidtól és könnyen felismerhetővé teszi a márkád! Célszerű mindehhez olyan jogi szakembert választanod, aki a szellemi alkotások területén is jártassággal bír, hiszen így a logód védjegyként történő levédetésében is tud neked segíteni, valamint abban is, hogy az általad nyújtott szolgáltatásoknak milyen áruosztályokban történjen a védjegy levédetése .
A webshop indításakor és üzemeltetésekor felmerülő költségeidet szintén érdemes pontosan kiszámolnod, hogy a legmagasabb profitot tudd elérni. A technikai jellegű költségeken túl – mint például a tárhelybérlés, domain név regisztráció, védjegyeztetési eljárás költségei, érdemes a marketingre is elegendő összeget félretenned.
Ahhoz, hogy kialakítsd magadnak vevőköröd, fontos, hogy webshopod jó benyomást tegyen rájuk, amikor először felkeresik az oldalat, és legyen valami, ami miatt később visszatérnek. Legyél jelen a különböző közösségi oldalakon, futtass fizetett Facebook és Google hirdetéseket, vagy keress fel egy marketing szakembert, aki úgy optimalizálja az oldalad, hogy az előkelő helyen rangsoroljon Google találatai között, tehát organikus forgalmat generáljon.
Nem árt, ha a termékekről szép fotók és jó leírások születnek, valamint van releváns tartalom – blogbejegyzések, részletes termékleírások – amiből vásárlóid informálódni tudnak. Ezeket te is elkészítheted, de megbízhatsz vele szakembert is, aki jó minőségű fényképpel és olvasmányos, informatív szövegekkel, adott esetben jól menedzselt közösségi média hirdetésekkel, kampányokkal tud segíteni neked abban, hogy termékeid minél több emberhez eljussanak.
Egy webshop üzemeltetéséhez mindenképpen vállalkozónak kell lenned, amit megtehetsz cég formájában, de akár egyéni vállalkozóként is – a lényeg, hogy számlaképes legyél, viszont az adószámos magánszemély önmagában nem lesz elegendő.
Induláskor célszerű könyvelő és ügyvéd segítségét igénybe venned! A könyvelő kezeli a számláidat, elkészíti adóbevallásodat, tájékoztat az egyes befizetendő hozzájárulásokról, és az egyéni vállalkozás elindításában is segítségedre lesz (például melyik kamarához kell csatlakoznod), míg a cégalapításhoz, az esetleges védjegy bejelentéséhez és a vállalkozásod jogi kereteinek elmagyarázásához ügyvédi közreműködésre is szükséged lesz. A könyvelő díját havonta kell megfizetned, az ügyvédi költség általában egyszeri szokott lenni, kivéve egy hosszabbtávú folyamatos együttműködés esetén.
Webáruház tulajdonosként nincs szükséged speciális iskolai végzettségre, sem pedig működési engedélyre, de pár követelményre azért így is oda kell figyelned. Amilyen tevékenységet végzel, annak a TEÁOR számát fel kell venni céged vagy egyéni vállalkozásod tevékenységei közé.
Webshop üzemeltetés esetében ez a 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem. Ha ezen kívül mással nem foglalkozol, akkor ez elegendő is lesz.
Ha csak webshopot üzemeltetsz, nem kell üzlethelyiséget, vevőszolgálati helyiséget és irodát sem fenntartanod, valamint alkalmazottat sem kell foglalkoztatnod – feltéve, hogy nincs lehetőség a csomagok személyes átvételére, ekkor eltérőek a szabályok.
Szinte bármilyen terméket árulhatsz, a vonatkozó jogszabály (210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet) szűk körben határozza meg a kizárólag üzletben forgalmazható termékeket – ha nem pirotechnikai termékeket vagy növényvédő szereket, állatgyógyászati termékeket, üzemanyagot vagy esetleg fűtőolajat, szeretnél árulni, valószínűleg ez nem fog rád vonatkozni.
Vannak termékek, melyek csak szakhatósági engedéllyel forgalmazhatóak. Ilyenek például az építőanyagok, járművek, vagy az élelmiszerek, kozmetikai és vegyipari cikkek, mezőgazdasági termékek.
Ennek mindenképpen járj utána, rövid internetes kereséssel gyorsan kiderítheted, hogy rád vonatkoznak-e ezek a feltételek. Valamint, ha te csomagolod a termékeket, azt be kell jelentened az adóhatóságnál és környezetvédelmi termékdíjat kell fizetned – ennek is érdemes utánajárnod.
A tevékenységedet annak megkezdésekor be kell jelentened a székhelyed szerint illetékes jegyzőnél, aki erről tizenöt napon belül határozatot hoz. A gyakorlatban ez automatikus szokott lenni, de ha a jegyzőnek valamilyen kifogása lenne, akkor a tevékenységedet ennek tisztázásáig fel kell függesztened. Hosszabb és tartósabb szabályszegések esetén a jegyző meg is tilthatja a tevékenységet. Egy ilyen esemény bekövetkeztének nagyon nagy az üzleti kockázata, nagyon sok pénzt veszíthetsz vele.
Emellet rendelkezned kell székhellyel. Ez olyan ingatlan lehet, aminek a használatára jogosult vagy, akár albérlőként is, bérlői hozzájárulás esetén. Amire figyelned kell, hogy a székhelyen a cégnevet cégtáblával kell jelölni, közterületről is jól látható helyen. Ezzel kapcsolatban vehetsz igénybe székhelyszolgáltatást, amikor is a székhelyszolgáltató végez minden olyan tevékenységet, ami a székhelyhez kötődik, így ő helyezi a cégtáblát és az érkező leveleket is átveszi.
Van két nagyon fontos dolog, amelyeket majd leendő weboldaladon közzé kell tenned: az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) és az Adatvédelmi Tájékoztató. Mind a kettő fontos, ezért lehetővé kell tenned, hogy látogatóid pdf formátumban le tudják tölteni, valamint mind a két dokumentumot kifejezetten el kell fogadniuk, mielőtt az első rendelésüket leadnák. Ehhez érdemes úgy kialakítanod az oldalad felépítését, hogy csak akkor tudják leadni a rendelést a vásárlók, ha előtte kipipálják azt a kis négyzetet, amelyben nyilatkoznak az ÁSZF és az Adatvédelmi Tájékoztatónak az elolvasásáról, megértéséről. Célszerű ezeket a kis pipálandó négyzeteket a szövegek után elhelyezned.
Valószínűleg te is hallottál már a GDPR rendeletről, melynek lényege, hogy ha európai uniós állampolgárok adatait kezeled, akkor szigorú szabályoknak kell megfelelned. Egyszerűnek látszik keresni egy másik, hasonló webshopot és a cégadatok átírása után közzétenni az oldaladon az ő adatvédelmi tájékoztatójukat. De gondolj csak bele: azon túl, hogy ez lopás, nem tudhatod, hogy a másik cég megbízható forrásból dolgozott-e, és ha így is lenne, akkor sem biztos, hogy az egy az egyben alkalmazható a te webáruházadra is!
Bármilyen ellenőrzés során feltárt hiba esetén súlyos büntetésre számíthatsz. A GDPR európai uniós jogszabály, a büntetéseket pedig egységes európai tarifa alapján határozták meg. Azaz egy magyar cégre is azonos bírság várhat, mint egy hasonló tevékenységű németre – sajnos nem pár tízezer forintról van szó. Ezért is érdemes jogi szakembert felkérned!
Először is azt érdemes tudni, hogy mi is az az ÁSZF. A Ptk. értelmében általános szerződési feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg.
Az ÁSZF csak akkor válik a szerződésed részévé, ha lehetővé teszed a vásárlóidnak a szerződés tartalmát, hogy még a rendelés előtt megismerjék, és elfogadják.
Fontos eleme kell, hogy legyen az ÁSZF-nek, hogy külön, figyelemfelhívó módon (pl. nagyobb és vastagabb betűtípussal és felkiáltójelek alkalmazása mellett) tájékoztatni kell a másik felet arról a feltételekről, amely lényegesen eltér a jogszabályoktól vagy a szokásos szerződési gyakorlattól. ha esetleg menet közben módosul az ÁSZF-ed, úgy arra külön, a korábban megjelölt módon kell tájékoztatnod a vásárlóidat.
Természetesen itt nem lehet kitérni az ÁSZF összes fontosnak tekinthető feltételére, de a leglényegesebbek közül az alábbiakat szükséges kiemelni. Igy az ÁSZF-nek tartalmaznia kell a szerződéskötés technikai lépéseire vonatkozó tájékoztatást, rendelkeznie kell az ÁSZF-nek arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, az elektronikus utat biztosító fél rögzíti-e a szerződést, valamint, hogy a szerződés utóbb hozzáférhetővé lesz-e. Az ÁSZF-nek tájékoztatást kell adni azokról az eszközökről, amely az adatok elektronikus rögzítése során felmerülő hibák azonosítását és kijavítását, a szerződési jognyilatkozat megtételét megelőzően biztosítják.
Az ÁSZF-nek tartalmaznia kell a szerződés nyelvét, és ha ilyen létezik arról a szolgáltatási tevékenységre vonatkozó magatartási kódexről és annak elektronikus hozzáférhetőségéről, amelyet az elektronikus utat biztosító fél magára nézve kötelezőnek ismer el.
Az ÁSZF-nek természetesen rendelkeznie kell a szállítási feltételekről is, vagyis arról, hogy milyen módon lehet a termékeket átvenni. (pl. futár, posta, pic-pack pont, stb.)
Szintén elengedhetetlen része az ÁSZF-nek a fizetési módok rögzítése. (bankkártyás fizetés, mobiltelefonos fizetés, utánvétes fizetés, stb.)
A jogszabályok alapján internetes vásárlás esetén a vevő a kézhezvételtől számított tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől – azaz pénzvisszafizetést kérhet. Ezzel nem tudsz mást tenni, mint tudomásul venni – és a tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül, visszakapott termék és nyugta esetén – visszafizetni a vételárat a vevő részére. Ennek lehetőségéről és feltételeiről egyrészt az ÁSZF-ben tájékoztatnod kell a vevőket, másrészt megrendelések esetén egy tájékoztatót kell mellékelned erről a küldött csomag részeként.
Ez a hétköznapi szóhasználatban gyakran mást jelent, mint amit a különböző jogszabályok ebben a körben szabályoznak.
A jogászok megkülönböztetnek
Az alapvető szabályokat itt is a Ptk. rendezi. Ennek megfelelően a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy a jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Ez tehát azt jelenti, hogy hibás a teljesítés akkor, ha az általam szállított termék nem felel meg a szerződésben rögzítetteknek (pl. mennyiség, minőség, darabszám, szín, méret, stb.)
Ha olyan terméket kívánunk forgalmazni, aminek tartalmát, minőségét a fentieken túl még jogszabály is meghatározza, úgy természetesen a szállított terméknek még ezen jogszabályi feltételeknek is meg kell felelnie.
Ugyanakkor nem beszélhetünk hibás teljesítésről, ha vevő a vásárláskor vagy a rendeléskor tudta, hogy hibás a termék, és ezért árleszállított terméket vásárol. Természetesen a hibás teljesítésért való felelősség csak akkor nem áll fenn, ha a jelzett és a vevő által ismert hiba merül fel, más, új, a vevő által előre nem ismert hiba esetén természetesen a felelősséged fennállhat.
A termékszavatosság körében is ki kell hangsúlyozni, hogy a vonatkozó szabályozás a vállalkozás által a fogyasztónak eladott ingó dolog (termék) hibájára vonatkozik. A vállalkozás alatt mindig vagy valamilyen céget vagy egyéni vállalkozót ért a törvény, míg a fogyasztó alatt a törvény mindig az embert, vagyis a természetes személyt érti.
Termékszavatossági igény esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, és ha ez érdeksérelem nélkül nem megy, úgy a terméket cserélje ki. A törvény szerint gyártónak minősül a termék előállítója és a forgalmazója is.
A törvény tételesen rögzíti, hogy a gyártó milyen esetekben mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól.
A kellékszavatosság azokat az igényeket jelöli meg, amelyekkel a vevő az eladóval szemben felléphet, mondjuk egy adásvételi szerződés keretében megvásárolt termék esetén. Így a vevő kérhet kijavítást, kicserélést, árleszállítást. Követelheti azt is, hogy az eladó költségére maga kijavítja vagy mással kijavíttathatja az árut, végső esetben pedig el is állhat a vevő a szerződéstől, ha pl. az eladó nem tud a fenti követelményeknek eleget tenni.
A nem jogász közvélemény gyakorlatilag erre a jogintézményre használja legtöbbször a garancia fogalmát. A jótállás két fajtája ismert, az egyik az úgynevezett kötelező jótállás, amely jogszabályon alapul, és van egy másik , ami az úgynevezett szerződéses jótállás, vagyis ennek alapjául a felek megállapodása szolgál. A jótállás időtartama alatti időszakban az eladó a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a termék meghibásodása a nem rendeltetésszerű használatból fakadt.
Fontos, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések körében az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló jogszabály 2021. évtől jelentősen megváltozott, és a termék árától függően, egy évi, két évi, három évi időtartamban jelöli meg a jótállás időtartamát.
Mint láthatod, viszonylag egyszerűen és gyorsan tudsz webshopot alapítani. Látszólag nincsen sok jogi kötöttség, különösen, ami a vállalkozásod beindítását, annak üzleti környezetét illeti. A vállalkozásod sikeres és eredményes működtetéséhez azonban alaposan ismerni kell azt a jogi környezetet, amiben mozogsz. Ezért javasolt szakértő jogász segítségét kérned akár cégalapításkor, de az ÁSZF és az Adatvédelmi Tájékoztató elkészítésekor mindenképpen. Ezek jellemzően egyszeri költségek, amiket nem érdemes megspórolnod – így biztosan kikerülheted az esetleges jogi buktatókat, utána pedig jó esetben évekig nem kell ezzel törődnöd.
Nagyon oda kell figyelni arra, hogy az ÁSZF-ben megfelelő módon szabályozd a vásárlás körülményeit, mert ha ezt nem körültekintően teszed, akkor súlyos százezreket is magába foglaló fogyasztóvédelmi bírságra is számíthatsz.
A BP Legalnál felkészült ügyvédek várnak, akik jogi segítséget nyújtanak minden helyzetben.
Az űrlap elküldése után felvesszük veled a kapcsolatot és megbeszéljük az együttműködés részleteit.
Igényeidnek megfelelően részletes tájékoztatást adunk az ügyintézés menetéről, időtartamáról és költségeiről.
Együttműködésünk során maximális ügyvédi támogatást nyújtunk, legyen szó bármilyen jogi területről.
Copyright © 2023 – BP Legal
Minden jog fenntartva